در نشست نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی با معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش آسیب های اجتماعی این وزارتخانه بررسی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی کرد بنقل از خانه ملت ، آموزش و پرورش در مجموع به ۵۰ هزار نیرو یا معاون پرورشی در کل کشور نیاز دارد در حالی که در حال حاضر ۱۲ هزار مربی پرورشی در مدارس مشغول فعالیت هستند و به ازای هر ۱۰ مدرسه یک مشاور پرورشی و تربیتی است.
در بخش اول جلسه کمیسیون اجتماعی به بررسی طرح استفساریه ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی اختصاص داشت که در ارتباط با دو مرحله بیمه توسط رانندگان نفتکش و بین شهری بحث و گفت و گو انجام شد.
در ادامه بحث مهم آسیبهای اجتماعی در مدارس در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و با حضور معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس به طرح و بررسی مهمترین آسیبهای این حوزه پرداخته شد.
گزارشهای مجزایی از آمار و کم و کیف آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان از سوی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس در نشست امروز کمیسیون اجتماعی، ارائه شد که براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، از نظر آسیبهای اجتماعی یک درصد از دانشآموزان در وضعیت فوریت، ۵ تا ۷ درصد در وضعیت پرخطر و ۱۸ تا ۳۰ درصد در مرحله خطر قرار دارند که البته در آمار آموزش و پرورش این ارقام کمتر بود و بین آمار مرکز پژوهشهای مجلس و معاونت پرورشی آموزش و پرورش اختلاف آمار وجود داشت.
در خصوص وضعیت سامانه غربالگری «نماد» آموزش و پرورش، اعتقاد کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس بر این بود که «نماد» از هم پاشیده شده و از آنجا که دستگاههای مکلف با آن همراهی ندارند؛ دیگر به عنوان یک تشکل واقعی کار نمیکند؛ معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش هم درخواست داشت که سایر دستگاههایی که به موجب قانون در سامانه نماد سهیم و شریک هستند، پای کار این سامانه بیایند و به آموزش و پرورش کمک کنند.
مقرر شد یک نفر از نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس به جلسهای که در روزهای یکشنبه در وزارت آموزش و پرورش و در زمینه آسیبهای اجتماعی دانشآموزان تشکیل میشود، دعوت شود و به طور مرتب این ارتباط و تعامل ایجاد و حفظ شود.
دکتر علی کرد خادم مردم در خانه ملت نیز در بخشی از این نشست نسبت به بیان مطالبات و ارائه راهکارهای ملی و منطقه ای در موضوعات مرتبط با موضوع نشست پرداخت.
دکتر کرد در این خصوص افزود: باتوجه به اینکه آموزش و پرورش به عنوان دستگاه متولی دانش آموزان است، باید ائتلاف ملی نماد ( نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) را برای رفع آسیب های اجتماعی دانش آموزان تشکیل دهد.
نماینده مردم خاش ، میرجاوه ، تفتان و بخش های کورین و نصرت آباد در مجلس با اشاره به ضرورت انجام اصلاحاتی در آموزش و پرورش گفت: نظام آموزشی باید اصلاح شود و روش آموزش به گونه ای اتخاذ گردد که دانش آموزان کمتر دچار آسیب اجتماعی شوند.
دکتر کرد در این خصوص تصریح کرد: آزمون های ورودی دانشگاه و موسسات آموزش عالی باید اصلاح شود تا روند مناسب و شیوه بهتری برای جذب دانشجویان اتخاذ شود .
خادم مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با ارائه راهکارهای کارشناسی شده بر ضرورت اصلاح نحوه برگزاری امتحانات نهایی، ارزیابی و بازنگری گذر تحصیلی ،پیگیری تسریع تعیین تکلیف معلمین خرید خدمات، نهضتی و پیش دبستانی،ایجاد دانشسرا های تربیت معلم، مراکز تربیت معلم و دانش سرای عالی که بهترین گزینه برای جذب معلمان هستند تاکید و توصیه کرد.
همچنین دکتر علی کرد در خصوص تغییر روند مصاحبه و گزینش پذیرفته شدگان آزمون های استخدامی و دانشگاه فرهنگیان،برنامه ریزی برای به کارگیری معلمین پرورشی، مشاور و بهداشت به صورت فعال در هر مدرسه،فعالیت های پرورشی قبل از فعالیت های آموزشی نیز بحث و تبادل نظر کرد.
انتهای گزارش